Feiring av milepæl tett bygg

Campus P1 er tett og det ble markert med mønsøs inne på bygget.

Det var god stemning på byggeplassen i går da vi, sammen med Statsbygg, inviterte til mønsås for å markere at bygget nå er tett. Rundt 140 fagarbeidere og prosjektledelsen hos våre underentreprenører deltok på samlingen, hvor Statsbygg serverte tapas til hele Teamet.

Tett bygg ble nådd forrige uke, knappe 11 måneder etter at utgravingen av tomten startet. Siden oppstarten har aktiviteten på byggeplassen vært høy. Det er blant annet støpt 4 500 m³ betong i bunnplate og kjellervegger, montert 2 000 prefabrikkerte betongelementer og rundt 200 veggelementer.

Parallelt med råbyggsarbeidene har de tekniske fagene gjennomført over 9 500 timeverk. Den gode fremdriften har gjort det mulig å starte innvendige arbeider tidligere enn planlagt, samtidig som aktivitetene kan fordeles jevnere gjennom resten av byggeperioden.

Mønsåsfest eller «kranselag» er en gammel tradisjon i byggebransjen og markerer at bygget har kommet “under tak”. Historisk sett kunne snekkerne henge opp både krans, flagg og i verste fall en «mønsåskall» dersom byggherren var treg med feiringen. Heldigvis slapp vi den påminnelsen, og kunne heller samle hele teamet til tapas og en velfortjent markering.

Det som er levert så langt er resultatet av stor innsats, godt samarbeid og høy gjennomføringsevne over tid. Med tett bygg på plass går prosjektet nå videre inn i neste fase, med et solid grunnlag og et sterkt team i ryggen.

En stor takk til alle som har bidratt!