Status i Fredlybekkprosjektet

Fredlybekken har lenge vært et problem med hensyn på manglende separering, dvs. å få skilt regnvann og svartvann (kloakk).

Målsettingen med separeringsprosjektet er at det skal spare Nidelva for et av de største punktutslippene av kloakk og redusere kostnadene ved behandling av avløpsvann.

Noe av området blir opparbeidet til friluftsområde, og prosjektet samarbeider tett med de andre Nidarvollprosjektene – Nidarvoll og Sunnland skole og Rehabiliteringssenteret. Sammen håper vi at både bekkeprosjektet og skoleprosjektet kan få utfyllende funksjoner med hensyn på gode opplevelser for hele nærområdet!

Prosjektet starter i vest ved Bratsbergvegen og går gjennom skoleområdet til Klæbuvegen i øst. Ved Bratsbergvegen skal bekken åpnes over den gamle grusbanen, mens flomvegen i hovedsak blir lagt i et stort rør.
Skissen under viser de ulike fasene med tidsangivelse i tabell.
Sist i dokumentet er trafikkavviklingsplan angitt på kart.

I fase 3 vil det bli spuntet, dvs. det skal presses ned lange flate stålstaver/spuntnåler som skal holde tilbake jordmasser og sørge for ei trygg grøftegrop.

Det vil i den perioden kunne oppleve noe støy og rystelser av dette arbeidet. Det meste av arbeidet vil foregå på vanlig arbeidstid. Tiltaket blir fulgt opp med målinger slik at en skal holde seg innenfor akseptverdiene.

Skissen under viser et tverrsnitt av grøft med spuntnålvegger og plassering av rør mellom leilighetsbygg og helsehus ved Klæbuvegen.

 

 

Støy, rystelser, lukt og gass

I tillegg til at det må påregnes støy i perioder med spunting vil det også forekomme noe støy fra graving, og fra massetransport. Det kan også bli rystelser av andre tiltak enn spunting, men skal også være av slik art det holdes innenfor det som er greit.

Spesielt vil en i forbindelse med fase 3, berøre gamle deponimasser slik at sjenerende lukt kan forekomme fra tid til annen, men vil avta sterkt når det får luftet seg ut. Det skrives mye om gass fra fyllinger. Det er det her også, metangass. Mannskapene har med seg detektorer som måler gassinnhold og det vil hele tiden være kontroll med dette dersom noen uroer seg for det.

 

Trafikkavvikling

Hvordan påvirker prosjektet (og prosjektene) trafikksituasjonen i området?
Det er allerede gjort noen avhjelpende tiltak, i krysset Baard Iversens veg og Bratsbergvegen, og noe gangtrafikk er ledet bort fra området.

I Klæbuvegen vil en kjørebanen innsnevres slik at det blir noe trangere på det laveste punktet og gående vil bli ledet til den ene siden av vegen. Dette er vist i skissen nedenfor hvor den rosa linjen viser det nye gangmønsteret for kryssing av vegen. Her vil det sikkert komme justeringer etter hvert, men det er fint dersom dette kan kommuniseres til besøkende på sykehjem, til skoleelever og til andre som har behov for det.

Skoleelever skal i utgangspunktet holde seg til østsiden av vegen og det legges vekt på å få til en trygg skoleveg.

Det vil bli en stor gravegrop mellom helsehuset/sykehjemmet og boligblokka Klæbuvegen 212. Det vil legges til rette for at tilbringertjeneste og utrykning kan passere ved siden av denne grøfta til enhver tid, men at ansatte og besøkende henstilles til å begrense trafikken til det nødvendigste.

Beboere i boligblokken Klæbuvegen 212 har fått henvist plasser for parkering og besøkende, og bes kontakte styret for nærmere informasjon.

Fra onsdag 29.september vil forberedende arbeider starte for denne nye trafikksituasjonen og fra torsdag 30.september kl 9 vil de fysiske arbeidene med omleggingen starte.