Seks måneder forsinket, men i morgentimene i dag ble det endelig trekk gjennom Gullbergets tre tunnelløp. Varaordfører i Harstad kommune, Espen André Ludviksen fikk æren av å fyre av det siste halve tonnet med sprengstoff som forserte de aller siste tre meterne med fjell.
På det meste har åtte skift jobbet døgnkontinuerlig med å bore, armere og sprenge seg gjennom Gullberget. Og det har vært utfordrende etter at driverne den 8.januar traff på en svak sone i fjellet. Resultatet ble at løsmasser kom ned fra hengen (Les: taket i tunnelen) sammen med store mengder vann, og begynte å fylle opp tunnelen som allerede var drevet. Med sikkerheten til fagfolkene i høysetet ble det besluttet å stoppe løsmassene med en armert betongvegg med drenering i bunnen, inntil man hadde en løsning på utfordringen. Intern og ekstern ekspertise har slått sine kloke hoder sammen og i dag fikk vi altså gjennomslaget.
– Det har vært en utfordrende og tidkrevende jobb for våre tunneldrivere, så jeg takker for tålmodigheten og den utrolig gode jobben de har lagt ned i sikringsarbeidet av Gullbertunnelen, sier prosjektdirektør Are Eliassen, – her har vi lært mye underveis i prosessen, alle som én.




Fakta om Gullbergtunnelen:
· Første salven gikk av 24.oktober 2023
· Tunnelen er 4580 lang og har en rundkjøring
· Totalt har 40-80 personer jobbet med å drive den
· Det har gått med 180 000 arbeidstimer
· Det er brukt ca. 880 tonn sprengstoff fordelt på 850 salver
· Det er kjørt ut 40 000 lastebillass med 400 000 m3 sprengt stein
· Det er boret inn og montert 47 151 sikringsbolter
· Det har gått med 28 935 m3 sprøytebetong til sikring av fjellet