I et hvert vegprosjekt vil alltid god trafikkavvikling være en av de viktigste momentene for å lykkes med gjennomføringen. I og med at enkelte områder av prosjektet ligger tett på trafikkert vei, og vårt arbeidsområde er spredt over lange avstander vil trafikkavviklingen tidvis bli mer omfattende enn i de fleste andre veiprosjekter.
Denne delen av E10/Rv83 inneholder mange elementer som vi hensyntar i vår utførelse. Her kan vi nevne:
- Helge- og sommertrafikk: Årsdøgntrafikk (ÅDT) på de forskjellige vegstrekningene varierer fra rundt 1500 til over 4000 på de mest trafikkerte strekningene ved Tjeldsundbrua mot Harstad og Narvik. Det er også betydelige variasjoner gjennom året da det er et stort innslag av turister i sommermånedene. Så langt det lar seg gjøre vil vi tilstrebe å unngå større omlegginger i sommersesongen, men det sier seg selv at der vi jobber nær eksisterende veg på strekningen Fiskefjorden – Kåringen, samt øst for Tjeldsundbrua, vil prosjektet gi nedsatt fremkommelighet. Vi søker å minimere ulempene ved å utarbeide gode faseplaner og omkjøringsveger.
- Boligområde: Det skal tas spesielt hensyn der vi har anleggstrafikk som går gjennom boligområder. Vi har valgt å skilte nedsatt fartsgrense for anleggstrafikk i Laukliveien og i Kongsvikdalveien.
- Barneskole: Det ligger en skole like ved anleggsområdet i Kongsvik. Dette må hensyntas når massetransport planlegges.
- Grunneiere: Egen grunneierkontakt er dedikert til å følge opp grunneiere som vi berører. Alle eiendommer skal ha tilfredsstillende adkomst gjennom anleggsperioden.
- Harde trafikanter.
I forbindelse med aktiviteter som krever at E10/Rv83 stenges i perioder på nattestid og eventuelt deler av helger, så legges det opp til lokale omkjøringer på stedet (der det er mulig). Eventuelle stenginger vil bli varslet i god tid og omkjøringen vil bli nøye skiltet. Stengning av veg tas gjennom arbeidsvarslingsplaner. Veitrafikksentralen (VTS), nødetater og kollektivselskaper får rutinemessig oversendt arbeidsvarslingsplaner når de godkjennes. VTS varsles særskilt ved kortvarig stopp i trafikk for eksempel ved sprengningsarbeider.
Myke trafikanter
Skanska vil sørge for å etablere trygge og sikre veger for myke trafikanter. De aller fleste eksisterende krysningspunkter opprettholdes gjennom hele anleggsfasen. Disse vil ligge adskilt fra anleggsområde, godt merket og opplyst samt på oversiktlige steder.
Et av hovedfokusområdene til Skanska er konflikt mellom menneske-maskin. Skanska har det som 1 av 6 punkter innenfor dødsrisikoene. Ved å holde trygg avstand og adskilte hovedruter vil denne konflikten unngås. Et viktig hovedpunkt for Skanska er at omlegginger og nye kjøreruter opprettholdes uendret lengst mulig. Dette skaper en forutsigbarhet i trafikkbildet for alle som benytter ferdselsårene. Et annet viktig punkt er å sikre brukerne, og de som jobber på prosjektet. Dette ivaretar vi med gode og gjennomtenkte arbeidsvarslingsplaner som også illustrerer sikringsomfang og andre avgrensninger. Dette mener vi er rett måte å sikre forutsigbarhet og trygghet for de som ferdes i trafikken.
For å ivareta barn på nær liggende skoler eller barnehager skal vi gjennomføre egne infomøter. Vi vil også demonstrere blindsoneutfordringer på store kjøretøy og maskiner slik at barna blir kjent med at de må holde avstand. Dette har vi god erfaring med fra andre tilsvarende prosjekter.
Angående fysisk sikring og barriere har entreprenørene gjennomført en risikovurdering for å avdekke behov for type- og mengdesikring som skal brukes på anlegget. Sikringen skal ha flere funksjoner som er viktig å merke seg; den skal sikre trafikanter mot unødig fare og skade, samtidig som den ivaretar våre arbeideres sikkerhet. Her er det viktig å bemerke seg at vi vil sikre vårt utstyr da dette er en av de største risikoene for et eventuelt økt skadeomfang for trafikanter ved påkjørsel.
Turstier
Eksisterende turstier som må flyttes enten midlertidig i anleggsfasen, eller permanent, vil bli lagt om til ny midlertidig/permanent trasé før anleggsarbeidet på eksisterende tursti starter. De eksisterende turstiene vil være åpne for ferdsel til ny tursti er etablert. Turstiene merkes med skilter og skal ved bruk av gjerder, eller egnet gjerdemateriale vise tydelig hvor man kan ferdes gjennom anleggsområdet.
Det er en fare for at masse/stein kan komme fallende når en graver ut for ny permanent plassering. Dette kan medføre at en tursti må stenges i en kort periode mens ny omlagt tursti etableres. Hvis noen av eksisterende stier må stenges under
bygging av ny tursti, vil vi så langt det lar seg gjøre holde stiene åpne på kveldstid og i helgene når det er flest brukere av turstiene.
Kollektivareal og busstopp
Alle eksisterende busstopp vil være i bruk gjennom hele anleggsfasen. I forbindelse med arbeidene ved Tjeldsund bro/kro vil vegen være stengt i korte perioder i forbindelse med sprengning. Busstopp som påvirkes av våre arbeider vil i perioder bli
flyttet til midlertidig plassering, men vil være i kontinuerlig drift, og nytt midlertidig stopp vil være etablert før eksisterende blir stengt. Det vil i god tid før disse arbeidene starter opp vil sendt ut varsel til både busselskap og beboere i området.
Anleggsveier
Ved anleggsavkjørsler og adkomster til anlegget er det plassert ut møteplasskilt i serien M1-M15 som viser våre tilknytningspunkt på dagens E10 og Rv85. Møteplasskart med koordinater vist under.