Det er hull i fjellet

Klokken 15:08 i dag, 8.oktober gikk siste salven av i den 9700 meter lange Fiskefjordtunnelen

Siste salve på Fiskefjordtunnelen var det ordfører i Lødingen, Hugo Bongard Jacobsen som fikk æren av å fyre av. Ett tonn sprengstoff fordelt på 145 hull skulle blåse bort de siste 4-6 meterne inn til midten av tunnelen.

Og det ble hull i tunnelen som alene skal stå for en innsparing på ca 25 minutter på den nye E10 Hålogalandsvegen.
– Det var sinnsykt heftig! sier en ordfører full av adrenalin rett etterpå, – Jeg hadde ikke sett for meg at det hverken skulle være så stort smell eller lufttrykk. Det var kjempeartig og dette kommer jeg til å huske resten av min tid. Utrolig gøy!

Gjennomslagssalven kom om lag et halvt år før opprinnelig fremdriftsplan og bekrefter at det offentlige private samarbeidet har veldig god fremdrift.
– Med gjennomslag i Fiskefjordtunnelen er vi ett stort skritt nærmere ferdigstillelse av ny og tryggere vei i et av de viktigste veiprosjektene i Norge og i nord. Når ny vei står ferdig i 2028 vil den være viktig for næringslivet, for regionen, og for lokalbefolkningen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

I løpet av to år har 100 til 160 personer, lagt ned ca. 320 000 arbeidstimer. De har boret, sprengt og sikret tunnelløpet og kjørt ut 80.000 lastebillass med sprengt stein. Hele jobben er gjort uten en eneste alvorlig personskade.
– Mannskapene hos Skanska Norge AS og Hæhre AS har gjort en formidabel innsats. Dette står det respekt av, sier prosjektleder tunnel i Statens vegvesen, Alf Harald Barosen.

Kritisk linje
Fiskefjordtunnelen er på det som kalles kritisk linje i OPS-prosjektet på E10 Hålogalandsvegen. Kritisk linje er kort forklart summen av de påfølgende enkeltaktiviteter som har størst potensial til å forsinke åpningen av det et nytt veganlegg som skal bygges.

– Jeg er veldig fornøyd med at vi nå er gjennom den lengste tunnelen i dette prosjektet. Det å få hull i fjellet på kritisk linje omtrent seks måneder før opprinnelig fremdriftsplan, betyr veldig mye for resten av prosjektets fremdrift, smiler prosjektdirektør i Skanska Norge AS, Are Eliassen.

Intern kappestrid
Skanska og Hæhre har drevet 4850 meter hver. Skanska som drev fra øst, vant den uhøytidelige kappestriden. De ble ferdig med sin del 22. august, dels fordi fjellet var bedre på deres side. I snitt drev Skanska 54, 5 meter per uke mens Hæhre drev 50. Ukerekorden var på hele 92 meter.

God planlegging
Daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl fremhever god planlegging fra Statens vegvesen, på planstadiet, som en nøkkelfaktor til at kjøretiden reduseres betraktelig med Fiskefjordtunnelen.
– Og til alle fagfolkene som har bidratt til utførelsen av tunnelen, både hos Skanska, Hæhre Entreprenør og Statens vegvesen, et stort «Takk!» tilføyer hun, – de har jobbet jevnt og trutt, håndtert vekslende bergkvalitet og ulike andre utfordringer gjennom 9700 meter tunnel.

OPS Hålogalandsvgen skal stå ferdig høsten 2028. Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Av resterende bygges 35 kilometer i dagens veglinje mens 20 kilometer legges i ny veglinje.

Fakta om Fiskefjordtunnelen

  • Lengde: 9700 meter.
  • Korter inn E10 med 16 kilometer og reduserer kjøretiden fra Vesterålen og Lofoten til Harstad og Evenes med 20 minutter.
  • Drevet fra to sider med fire skift på hver side.
  • Totalt har 110 til 160 personer deltatt i arbeidet.
  • Gjennomslag etter to års driving

Det har gått med:

  • 320 000 arbeidstimer
  • Ca. 1 950 tonn sprengstoff fordelt på 1800 salver
  • 41547 sikringsbolter
  • 23930 m3 sprøytebetong

Det er kjørt ut:

80 000 lastebillass med 780 000 m3 sprengt stein